HISTÓRIA SUBARU

20. storočie

Začiatky

1900’s

1917

Korene značky Subaru siahajú ďaleko do minulosti

Podobne ako mnohé úspešné príbehy aj príbeh značky Subaru sa začína víziami jedného človeka: Čikuhej Nakadžima (1884 – 1949) bol tak veľmi nadšený prvými lietadlami bratov Wrightovcov, že v roku 1917 v prefektúre Gunma neďaleko Tokia založil „letecké výskumné laboratórium“. Čoskoro sa tento podnik – už pod názvom „Nakajima Aircraft Company Ltd.“ – stal popredným výrobcom lietadiel v Japonsku.

1940’s

1946

Skúter Rabbit

Skúter „Rabbit“ bol prvým predajným hitom. Zákazníci ho prijali s nadšením, pretože na ňom vodič vďaka nízkemu ťažisku a mimoriadnej stabilite mohol sedieť so spojenými nohami. Takéto vozidlá boli v povojnovom Japonsku veľmi potrebné.

   RABBIT S-1
   Karoséria
   Rozmery (D X Š X V):    1 547 Mm X 545 Mm X 940 Mm
   Hmotnosť: 75 Kg
   Motor
   Technické Údaje:     Vzduchom Chladený, Štvortaktný Jednovalec S Rozvodom SV  
   Vŕtanie X Zdvih: 55 Mm X 57 Mm
   Zdvihový Objem: 135 Cm³
   Kompresný Pomer: 5,0 : 1




1950’s

1953

Založenie koncernu Fuji Heavy Industries

V roku 1953 bola založená spoločnosť Fuji Heavy Industries Ltd. (FHI), materský koncern značky Subaru. Popri FHI sa čoskoro stalo súčasťou skupiny aj päť ďalších spoločností. V spoločnosti Fuji Kogyo sa naďalej vyrábali skútre, v spoločnosti Omiya Fuji Kogyo sa zhotovovali motory, spoločnosť Utsunomiya Sharjo mala zasa na starosti výrobu lietadiel, spoločnosť Tokyo Fuji Sangyo bola zodpovedná za predaj autobusov, električiek a generátorov a spoločnosť Fuji Jidosha popri vývoji autobusových karosérií vyvinula aj prvé auto koncernu s názvom P-1.

1954

P-1 (Subaru 1500)

Vo februári 1954 spoločnosť FHI oznámila, že uvedie na trh prototyp automobilu na osobnú dopravu pod názvom P-1. Model P-1, ktorý ešte v tom istom roku premenovali na Subaru 1500, zapôsobil prvou samonosnou karosériou japonskej výroby. Automobil sa ukázal ako nesmierne cenný pri vývoji následných modelov Subaru 360 a Subaru 1000.

   Karoséria
   Rozmery (D x Š x V): 4 235 mm x 1 670 mm x 1 520 mm
   Hmotnosť: 1 178 kg
   Motor
   Technické údaje: vodou chladený, štvortaktný, štvorvalcový motor s rozvodom OHV
   Vŕtanie x zdvih: 79,4 mm x 75,0 mm
   Zdvihový objem: 1 485 cm3
   Kompresný pomer: 7,2 : 1
   Max. výkon (k pri 1/min) 55/4 400
   Max. krútiaci moment (Nm pri 1/min) 11/2 700
   Zavesenie kolies
   Vpredu: nezávislé zavesenie kolies s priečnym výkyvným ramenom  
   Vzadu: zavesenie kolies na tuhej náprave




1958

Subaru 360

Miniauto Subaru 360 – v Japonsku rovnako známe ako Chrobák. SUBARU 360 bol prvý masovo vyrábaný model SUBARU, pri vývoji ktorého konštruktéri využili skúsenosti z vývoja lietadiel, čo sa prejavilo na jeho škrupinovej karosérii a ľahkej konštrukcii. Model 360 mal zadný náhon so vzadu umiestneným motorom s objemom 356 cm3. Jeho kabína bola kompaktná, no dostatočne priestranná na to, aby sa v nej odviezli až štyria ľudia.

Subaru 360 (model uvedený do predaja na japonský trh v máji 1958)

   Karoséria
   Rozmery (D x V x Š): 2 990 mm x 1 380 mm x 1 300 mm
   Hmotnosť: 385 kg
   Motor
   Model: EK31
   Technické údaje:  vzduchom chladený, dvojtaktný, dvojvalcový sériový motor  
   Vŕtanie x zdvih: 61,5 mm x 60 mm
   Zdvihový objem: 365 cm3
   Kompresný pomer: 6,5 : 1
   Max. výkon (k pri 1/min) 16/4 500
   Max. krútiaci moment (Nm pri 1/min) 3/3 000
   Zavesenie kolies
   Vpredu: nezávislé zavesenie kolies so zosilnenou priečnou osou  
   Vzadu: nezávislé zavesenie kolies na pohyblivej náprave 


1960’s

1961

Subaru Sambar

Na základe modelu Subaru 360 vznikol koncept malého nákladného vozidla „Subaru Sambar", ktorý sa blysol svojimi stabilnými jazdnými vlastnosťami. Model SUBARU Sambar, vychádzajúci z modelu SUBARU 360, bola minidodávka s priestrannou nákladnou plošinou a vynikajúcou stúpavosťou.

Ľahká dodávka Subaru Sambar (model uvedený do predaja na japonský trh v roku 1961)

   Karoséria
   Rozmery (D x V x Š): 2 990 mm x 1 520 mm x 1 300 mm
   Hmotnosť: 530 kg
   Motor
   Model: EK32
   Technické údaje:  vzduchom chladený, dvojtaktný, dvojvalcový radový motor 
   Max. výkon (k pri 1/min) 18/4 700
   Max. krútiaci moment (Nm pri 1/min) 3,2/3 200
   Zavesenie kolies
   Vpredu: nezávislé zavesenie kolies s priečnym ramenom 
   Vzadu: nezávislé zavesenie kolies na pohyblivej náprave 




1966

Subaru 1000

Model Subaru 1000, ktorý sa objavil v roku 1966, bol pre značku naozaj prelomový: Išlo o prvé vozidlo Subaru vybavené motorom typu Boxer. Štvordverový sedan SUBARU 1000 bol prvý sedan SUBARU s predným náhonom. Poháňal ho vpredu umiestnený motor s protibežnými piestami s objemom 977 cm3.

Subaru 1000 Super Deluxe (model uvedený do predaja na japonský trh v máji 1966)

   Karoséria
   Rozmery (D x V x Š): 3 930mm x 1 390 mm x 1 480 mm
   Hmotnosť: 695 kg
   Motor
   Model: EA52
   Technické údaje:  vodou chladený motor Boxer so 4 protibežnými, vodorovne usporiadanými valcami a rozvodom OHV
   Vŕtanie x zdvih: 72 mm x 60 mm
   Zdvihový objem: 977 cm3
   Kompresný pomer: 6,5 : 1
   Max. výkon (k pri 1/min) 55/6 000
   Max. krútiaci moment (Nm pri 1/min) 7,8/3 200
   Zavesenie kolies
   Vpredu: nezávislé zavesenie kolies s priečnym výkyvným ramenom 
 Vzadu: nezávislé zavesenie kolies s priečnym ramenom 


1970’s

1972

Subaru Leone

Prvý model Subaru s pohonom všetkých kolies – Leone kombi. V prípade modelu Leone kombi sa značka Subaru pokúsila o niečo celkom nové. Dovtedy bol pohon všetkých kolies vyhradený len pre terénne vozidlá. V spoločnosti Subaru rozpoznali množstvo výhod, ktoré táto koncepcia pohonu prináša. Čoskoro sa model Leone preslávil natoľko, že sa vyšvihol na pozíciu najpredávanejšej limuzíny s pohonom všetkých kolies na svete. Okrem toho spustil model Leone vlnu zavádzania technológie 4WD do všetkých druhov automobilov. Subaru Leone Station Wagon 4WD (pri uvedení na japonský trh v roku 1972)

Subaru Leone (model uvedený do predaja na japonský trh v roku 1972)

   Karoséria
   Rozmery (D x V x Š): 3 995 mm x 1 385 mm x 1 500 mm
   Hmotnosť: 855 kg
   Motor
   Model: EA63S
   Technické údaje:  vzduchom chladený, štvorvalcový motor Boxer s rozvodom OHV
   Vŕtanie x zdvih: 85 mm x 60 mm
   Zdvihový objem: 1 361 cm3
   Kompresný pomer: 7,5 : 1
   Max. výkon (k pri 1/min) 72/6 400
   Max. krútiaci moment (Nm pri 1/min) 10,2/3 600
   Zavesenie kolies
   Vpredu: nezávislé zavesenie kolies s tuhou nápravou
   Vzadu: nezávislé zavesenie kolies s pozdĺžnym ramenom, uhol sklonu 45° 




1980’s

1983

Subaru Domingo

V októbri 1983 prišiel na trh „praotec všetkých minidodávok“ pod názvom Subaru Domingo. Tento rad vozidiel dokázal odviezť 7 cestujúcich na relatívne malom priestore. SUBARU Domingo bolo prvé v Japonsku vyrábané viacúčelové jednopriestorové polododávkové vozidlo s kabínou nad motorom. Malo motor s objemom 1,0 l a dokázalo odviezť až siedmich cestujúcich. SUBARU Domingo bolo vybavené rôznymi unikátnymi prvkami, napríklad prednými sedadlami, ktoré sa dali otočiť dozadu, alebo sedadlami, ktoré po sklopení vytvorili plochú podlahu. Exportovalo sa do mnohých krajín celého sveta. V Európe bolo známe pod názvom SUBARU Libero, vo Veľkej Británii sa predávalo ako SUBARU Sumo, v Nemecku ako SUBARU radu E (E12/E10) a vo Švédsku ako SUBARU Columbus.

Subaru Domingo 4WD GS (model uvedený do predaja na japonský trh v roku 1983)

   Karoséria
   Rozmery (D x V x Š): 3 410 mm x 1 870 mm x 1 430 mm
   Hmotnosť: 880 kg
   Motor
   Model: EF10
   Technické údaje:  vodou chladený, trojvalcový radový motor s rozvodom OHC
   Vŕtanie x zdvih: 78 mm x 69,6 mm
   Zdvihový objem: 997 cm3
   Kompresný pomer: 9,5 : 1
   Max. výkon (k pri 1/min) 56/6 400
   Max. krútiaci moment (Nm pri 1/min) 8,5/3 200
   Zavesenie kolies
   Vpredu: nezávislé zavesenie kolies s tuhou nápravou
   Vzadu: nezávislé zavesenie kolies s pozdĺžnym ramenom, uhol sklonu 45° 


1984

Prevodovka Subaru ECVT

Prevodovka ECVT umožňuje vodičovi regulovať rýchlosť vozidla. Rýchlosť vozidla sa mení automaticky podľa najvhodnejšieho prevodového stupňa. Ďalšou vývojovou fázou prevodovky ECVT je bezstupňová inteligentná prevodovka i-CVT, ktorá sa dostala k slovu zhruba s modelom Subaru Pleo.





Subaru Justy

Prvé Subaru Justy prišlo na trh vo februári 1984. Malé auto s pohonom všetkých kolies. To je možné len u značky Subaru. SUBARU Justy bol hatchback vyvinutý s cieľom dosiahnuť kombináciu špičkových jazdných vlastností a praktickosti. V roku 1987 sa doň, ako do prvého vozidla na svete, začala montovať elektronicky riadená bezstupňová prevodovka s elektromagnetickou spojkou (ECVT).

Subaru Justy 4WD RS (model uvedený do predaja na japonský trh v roku 1984)

   Karoséria
   Rozmery (D x V x Š): 3 535 mm x 1 390 mm x 1 535 mm
   Hmotnosť: 640 kg
   Motor
   Model: EF10
   Technické údaje:  vodou chladený, trojvalcový radový motor s rozvodom OHC
   Vŕtanie x zdvih: 78 mm x 69,6 mm
   Zdvihový objem: 997 cm3
   Kompresný pomer: 9,5 : 1
   Max. výkon (k pri 1/min) 63/6 400
   Max. krútiaci moment (Nm pri 1/min) 8,5/3 600
   Zavesenie kolies
   Vpredu: nezávislé zavesenie kolies s tuhou nápravou
   Vzadu: nezávislé zavesenie kolies s tuhou nápravou 




1989

Subaru Legacy

Uvedením modelu Legacy vo februári 1989 uskutočnila značka Subaru prvé krôčiky, resp. jazdné pokusy na trhu s dvomi formátmi. Model Legacy stelesňuje tradičné technológie značky Subaru, priniesol však úplne nový dizajn, ktorý zaručuje vynikajúce jazdné vlastnosti. Vývoj tohto nového modelu – kombi plne podriadeného potrebám cestujúcich – znamenal začiatok novej kapitoly histórie značky SUBARU. Výsledkom bolo SUBARU Legacy. Spoločnosť SUBARU vyvinula pre Legacy nový 1,8- a 2,0-litrový motor s protibežnými piestami.

Subaru Legacy Touring Wagon VZ 4AT (model uvedený do predaja na japonský trh v roku 1989)

   Karoséria
   Rozmery (D x V x Š): 4 690 mm x 1 500 mm x 1 690 mm
   Hmotnosť: 1 210 kg
   Motor
   Model: EJ20
   Technické údaje:  vodou chladený, štvortaktný Ottov motor typu Boxer so 16 ventilmi, pozdĺžne umiestnený vpredu
   Vŕtanie x zdvih: 92 mm x 75 mm
   Zdvihový objem: 1 994 cm3
   Kompresný pomer: 8,5 : 1
   Max. výkon (k pri 1/min) 150/6 800
   Max. krútiaci moment (Nm pri 1/min) 17,5/3 200
   Zavesenie kolies
   Vpredu: nezávislé zavesenie kolies s tuhou nápravou
   Vzadu: dvojprvkové nezávislé zavesenie kolies s tuhou nápravou  




Model Legacy prekonáva medzinárodný rýchlostný rekord na 100 000 km
Značka Subaru kladie veľký dôraz na jazdný výkon. Práve z tohto dôvodu naši technici neustále vykonávajú testy za najrôznejších podmienok – na špeciálnych testovacích dráhach i verejných cestách. Subaru sa usiluje stále zvyšovať výkon svojich vozidiel. A to na základe dôkladných porovnávacích testov nových modelov vykonávaných pred ich uvedením na trh. Cieľom týchto výkonnostných testov je kontinuálne prekonávať existujúce rýchlostné rekordy pomocou inovatívnych technologických riešení.

V období od 2. do 21. januára 1989 dosiahla značka Subaru v arizonskom testovacom stredisku neďaleko mesta Phoenix senzačný rýchlostný svetový rekord na 100 000 km s vozidlom Legacy RS. Túto vzdialenosť prekonalo vozidlo za 447 hodín, 44 minút a 9,887 sekundy (cca 18 dní) pri priemernej rýchlosti 223,345 km/h. A to znamená nový svetový rekord!

Prekonávanie existujúcich rekordov
Prvá generácia 4-dverovej limuzíny Legacy RS s pohonom AWD a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou opakovane prekonávala svetové rekordy maximálnej rýchlosti. Týchto „automobilových rekordérov“ nakoniec čiastočne prestavali v súlade so smernicami medzinárodnej automobilovej federácie FIA (fr. Fédération International de l´Automobile), naďalej však zodpovedali masovo vyrábaným sériovým vozidlám. Prvú generáciu modelu Legacy vyvinuli s cieľom prekonať vtedajší svetový rýchlostný rekord na 100 000 km (60 000 míľ), ale aj medzinárodné rekordy kategórie A (ročne sa nesmie vyrobiť viac ako 5 000 kusov*), skupiny 1 (benzínový pohon), triedy 7 (1 500 až 2 000 cm³). * Pokus odštartoval hneď po ohlásení prvej generácie modelu Legacy, v tom čase ešte nebolo udelené povolenie na výrobu viac ako 5 000 kusov. Z toho dôvodu sa test vykonával v rámci kategórie A.

Dvaapolkrát okolo zemegule – bez prestávky
Arizonské testovacie stredisko je oválna pretekárska dráha s dĺžkou trate 9,182 km. Vozidlo by malo jazdiť 100 000 km bez prerušenia. Na základe takto získaných údajov sa vypočíta priemerná rýchlosť, do čoho sa započítavajú aj prestávky a prestoje. Počas celého testu sa môžu ľubovoľne meniť pneumatiky a vodiči. Pri tomto dlhodobom teste odštartovali tri vozidlá Legacy, ktoré absolvovali na oválnej pretekárskej dráhe arizonského testovacieho strediska zdanlivo nekonečných 10 891 kôl.

Prístroje ukazujú 100 000 km
Bolo ráno 21. januára 1989, konkrétne 3 hodiny 11 minút a 56 sekúnd. Od štartu uplynulo presne 447 hodín, 44 minút a 9,887 sekundy. Model Legacy porazil všetky konkurenčné modely. Trať s dĺžkou 100 000 km prekonal preukázateľne rýchlejšie než každé iné vozidlo pred ním. Tento výsledok bol pozoruhodný aj v tom, že všetky tri vozidlá Legacy prekonali predchádzajúci rekord o viac ako 10 km/h. Pokus o prekonanie existujúceho svetového rekordu bol súčasťou oficiálnej súťaže zorganizovanej federáciou FIA. Test sa uskutočnil v súlade s prísnymi pravidlami FIA. V súvislosti s ukazovateľmi rýchlosti a porotou sa najprv muselo získať oficiálne 1989.

1990’s

1992

Subaru Impreza

Nový model SUBARU Impreza sa predával vo dvoch verziách: ako štvordverový sedan s pevnou strechou a ako športové kombi. Impreza, ktorá na majstrovstvách sveta v rely (WRC) debutovala v roku 1993, získala pre SUBARU majstrovský titul v súťaži konštruktérov trikrát po sebe v rokoch 1995 až 1997.

Subaru Impreza (model uvedený do predaja na japonský trh v roku 1992)


1995

Subaru Legacy Outback

SUBARU Outback bol priekopnícky model novej kategórie crossoverov, ponúkajúcich výhody športovo-úžitkových vozidiel (SUV) v kombinácii s vynikajúcim jazdným komfortom, typickým pre cestné osobné automobily.

Subaru Legacy Outback (model uvedený do predaja na japonský trh v roku 1995)



1997

Subaru Forester

V snahe ponúknuť viac komfortu vo všetkých aspektoch a vzrušujúcejšie jazdné vlastnosti za každých podmienok vyvinula spoločnosť SUBARUmodel Forester, vb ktorom sa snúbilo to najlepšie zo sveta cestných automobilov a SUV. V októbri 1996, ešte pred uvedením na trh, absolvoval model SUBARU Forester na pretekárskom okruhu v americkom Indianapolise pokus o prekonanie rýchlostného svetového rekordu pri jazde na 24 hodín.

Subaru Forester (model uvedený do predaja na japonský trh v roku 1995)